Forside
London 2008[ Udskriv ]

Dickens reklame i Stanstead
001_cd_reklame

Referat af London-tur, mandag den 20. oktober til fredag den 25. oktober 2008, arrangeret af Lise Lotte Frederiksen, for medlemmerne af Dickens Selskabet i Danmark.

MANDAG 201008

Vi var syv medlemmer (Lotte, Charlotte, Grethe, Karen, Anne, Mikkel og Michael) som tog af sted mandag morgen med EasyJet, til Stanstead Lufthavnen, nord for London, og videre med Stanstead Expres-toget (ca. 45 min.) til Liverpool Street Station, hvorfra vi tog to taxaer (14 pund each) til vores hotel, Strand Palace Hotel, som lå fint centralt i forhold til de mange arrangementer og ture og udflugter som Lotte havde arrangeret for os.

Nags Head pub
002_nags_head

Vi var fremme ved hotellet ved 13-tiden og allerede kl. 14 samledes vi til første ekskurs, idet vi rundede hjørnet og med det samme var i Covent Garden, hvor Lotte fortalte lidt om områdets historie, før vi gik på pubben NAGS HEAD, og fik et par pints og fish’n’chips mv.

Lobbyen i Strand Palace Hotel
003_lobby

Lotte i Seven Dials
005_7_dial

TIRSDAG 211008

Op til en stor og lækker morgenbuffet, og afgang i blandet flok (vi skulle først mødes alle sammen kl. 14.30 i Doughty Street) kl. 9.30. Lotte, Charlotte, Mikkel og Michael gik til Trafalgar Square, kiggede lidt på St. Martin-in-the-Fields og gik op til Cecil Court (lille sidegade til Charing Cross Road), hvor vi besøgte butiksindehaver Tracey Alena Brett, som sælger diverse gamle tryk og bøger. TAB var i godt humør, vi fortalte hvem vi var, og så var der ikke ende på hvad vi kunne få vist frem og kigge på. Vi købte alle noget, og TAB var så venlig at forære Mikkel og Michael hver en ældre Dickens-udgave, da vi gik. I strålende solskin videre nordpå med afstikkere ind og ud af courts og alleyways, og så var vi ved Seven Dials og snart efter ved British Museum.

Seven Dials oversigt
006_7_dial-2

Boghandlen Jarndyce
008_jarndyce

En kop kaffe i solen og så var der åbent hos boghandleren Jarndyce, der har så kostbare bøger stående på hylderne at man skal ses an og “buzzes” ind. Vi købte diverse tryksager og gik hver til sit til frokost.

Facaden i Doughty Street
009_doug_1

Kl. 14.30 var vi samlet i Dickens Museum i Doughty Street og vi blev budt velkommen af både Joint Honorary Sectretary Joan Dicks og af lederen af museet Andrew Xavier. Vi gik lidt rundt på egen hånd i huset og så ankom vores engelske gæst fra 2007, Michael Slater, det var hyggeligt at hilse på ham igen.

I gården i Doughty Street
010_ds_2

med Joan Dicks, nr. 2 fra højre

I gården
015_mr_doub

Joan Dicks er nu blevet til Michael Rehder

Slater & Frederiksen talking
012_ms_1

Michael S. introducerede også Anthony Burton, som var Michael’s medredaktør på The Dickensian i mange år. Michael S. er pt. travlt beskæftiget med at forkorte sin Dickens-bog, “Charles Dickens. A Writing Life”, han håber at bogen kan udkomme i 2009 på Yale University’s forlag.

Michael Slater foran museet
013_ms_2

The Little Midshipman
0_124_shipman

ONSDAG 221008

Onsdag morgen kl. 9.30 drog vi af sted fra hotellet i samlet flok og i flot solskinsvejr, og vi gik østpå ad Strand, videre ad Fleet Street, en afstikker ind til Somerset House, hvor John Dickens en gang arbejdede.

Somerset House
014_som_hous

Videre forbi Old Bailey, retsbygningen, og op ad bakken til Smithsfield Market, det gamle kødmarked. Vi befandt os nu i det gamle slumkvarter Clerkenwell, som ofte er beskrevet hos Dickens. Et besøg i Bleeding Heart Yard blev det også til (Plornish-familien bor dér i “Lille Dorrit” , og opkræves husleje af Pancks).

Bleeding Heart Yard
016_smiths

Derefter “fri leg” indtil vi mødtes i hotellobbyen igen for at møde var engelske gæst fra 2005, Tony Williams, som viste os rundt og tegnede og fortalte, han har meget lange ben, og vi måtte skridte ud for at kunne følge med. Besøg i Wellington Street, hvor Dickens havde kontorer, hvorfra han udgav først ugebladet Household Words og senere All The Year Round, videre til en yard med et metalhegn, som formentlig havde tjent som model for Dickens “burial ground” for Captain Hawdon i “Bleak House”, forbi Freemason’s Hall, hvor man holdt stor afskeds-middag for Dickens før han tog på sin anden Amerika-tur. Vi så stedet hvor St. Martin’s Hall havde stået og hvor Dickens havde holdt sine første professionelle oplæsninger, og vi var igen ved Seven Dials, slum på Dickens’ tid, og beskrevet i “Seven Dials” og i “Meditations in Monmouth Street”. Videre tilbage til Covent Garden og fortællinger fra Tony om Dickens’ fascination af teaterverdenen og skuespilleri, og et afsluttende kig på de vinduer som havde huset Warren’s Backing (efter de flyttede fra Hungerford Stairs, ved Themsen), vinduer hvor Dickens, iflg. Tony, havde siddet “on display”, som udstillingsgenstand, for Dickens var så god en “arbejder”.

Vi starter turen med Tony Williams som guide
022_tw_1

Wellington Street, All The Year Round kontor
023_tw_2

Bleak House, burial ground (?)
024_tw_4

Covent Garden
025_tw_5

Farvel med rigtig mange tak til Tony for en spændende tur, og så var vi nogle stykker der gik i Covent Garden, ind under overdækningen, ned i kælderen, og ind i Crusting Pipe, hvor lidt øl og vin gjorde godt.

The Crusting Pipe, Covent Garden
033_pub_1

Om aftenen havde vi bestilt bord på restauranten Simpsons, lige over for Strand Palace Hotel. Hovedretterne kostede omkring 25 pund, det var et posh sted, men indretningen var flot, der var levende musik (pianistinde) og fin betjening og en herlig “old school”-stemning.

Simpsons 1

Charing Cross tube station
0_200_charing

TORSDAG 241008

Formiddagen havde vi på egen hånd, og kl. 12 mødtes vi alle seks (Anne Lockhart var, efter planen, taget hjem fra morgenstunden) og tog med Northern Line undergrundsbanen til Archway, hvorfra vi gik opopop ad Highgate Hill, ind gennem en lille smuk park og så var vi ved Highgate Cemetery, hvor vi gik en runde (mod en mindre entré) på øst-kirkegården. Det var et flot park-artigt og tæt bevokset (og be-gravstenet) område, hvor vi bl.a. så Karl Marx’ grav. Husk hvordan Jacob Hougaard udlagde teksten: "arbejdere i alle lande - hold op med dét"

Parken nær Highgate Cemetery
0_208_park

Strenge påmindelser
0_212_conditions

Videre til West Cemetery, hvor Lotte fik os snakket ind (der var faktisk udsolgt på de guidede ture, og man må IKKE gå rundt selv.) Vi fik en sød amerikansk guidinde, ved navn XXX (frivillig arbejdskraft) og vi fik en fin rundvisning på en mærkværdigt smuk, men samtidigt frodigt vildtvoksende og kaotisk begravelsesplads - hvor der i øvrigt stadig begraves folk - hvis de har penge nok. Dickens selv ligger som bekendt begravet i Poet’s Corner i Westminster Abbey, men her i Highgate ligger hans kone, Catherine og deres tredje datter, Dora Annie, som døde som spæd i 1853.

Foran indgangen til West Cemetery
0_226_highgate

Mor og datter
0_230_grav

Med vores guide xxx til højre
0_240_guide

Plakat
0_252_plakat

Det kunne have været David Copperfield's hus
0_253_copper

På Café KALENDAR
0_254_kalendar

Vi var sultne og tørstige og fandt cafeen KALENDAR, som havde lige hvad vi trængte til af vådt og tørt. Et kendt ansigt kom ind og hentede take-away, det var den skotske skuespiller, Bill Paterson, som (det ser jeg lige NU, vi skulle have VIDST det) spiller Mr. Meagles i den nye BBC-serie over “Lille Dorrit” -- aaarrrhg what a chance we missed …

På restaurant A TASTE OF INDIA
0_270_taste

Hjemad til hotellet med bus, så vi kunne se lidt city-life. Om aftenen rundt om hjørnet til A Taste of India, ok måltid, lidt studs betjening (til en afveksling) og en dessert, “rice-pudding” som ingen af os “asked for more” af….

Skole i Southwark, The Borough
0_300_cd-school

FREDAG 251008

Morgenmad, pakning, stuvning af bagage i bagrum i lobby, af sted med tube til London Bridge, rundtur i The Borough, i Southwark, stedet hvor The Marshalsea lå, og stedet for mange scener i specielt “Lille Dorrit”. Retur langs med Themsen, forbi The Globe, rundt ved “Nancy’s Steps” fra “Oliver Twist” og hjem til hotellet, og af sted hjemad, retracing our steps fra udturen, velbeholdne hjemme i Kastrup ved 21-tiden.

Tak til Lise Lotte for en dejlig, indholdsmættet og solrig tur.

En skarv ved Victoria Embankment 251008
0_313_skarv

Nyheder

Der er i øjeblikket ingen nyheder.